תמיכה טכנית: 054-2932368

תוכן הפרק
תרגילים מסכמים
1 מ 2

חומצות ובסיסים הקדמה

בפרק זה נכיר שתי משפחות של חומרים: חומצות ובסיסים. נעסוק בהגדרתן של משפחות אלו ובהכרת חלק מהתהליכים שהן משתתפות בהן.
חומצות ובסיסים סובבים אותנו, נמצאים בגופינו ובחומרים רבים אחרים והם בעלי שימושים רבים בחיינו.

בעקבות שמות החומרים, נכיר תהליך הקרוי תגובת חומצה-בסיס.

אז מהיכן בעצם מוכרים לנו המושגים חומצה ובסיס?

סביר שהמושג חומצה מוכר לנו יותר. ראשית, מקורו של הטעם החמוץ במזונות המכילים חומצות, כדוגמת תפוח, פֵרות הדר (תפוז אשכולית וכו’) ומזונות אחרים. חומצות אלו עוברות תהליך כימי בפה אשר גורם לנו להרגיש את הטעם החמוץ.
אך לא רק הטעם החמוץ קשור לחומצות.
בקיבה שלנו שוררת סביבה חומצית ובגופנו יש חומצות שומן שונות שעליהן נלמד בפרק “טעם של כימיה”. חומצות אלו דרושות לחילוף חומרים בגופנו ואינן אחראיות דווקא אחראיות לטעם חמוץ.

גם לבסיסים, שמוכרים פחות, יש לא מעט שימושים בעולם הסובב אותנו. חומרי ניקוי רבים כמו חומרים לפתיחת סתימות בכיורים, למשל, הם בעלי אופי בסיסי.

החומצות והבסיסים הם הפכים, או, כפי שצריך לומר, סותרים זה את זה.

למשל, כשיש עודף שלחומציות בקיבה הגורם לתחושת צריבה, ניתן לטפל בתופעה בעזרת תרופות בעלות אופי בסיסי, שלמעשה מנטרלות את החומצות בהמשך הפרק נבין את משמעות הדברים.

ב- 1991, בימי מלחמת המפרץ הראשונה, כשהיה חשש שישראל תופצץ בטילים המכילים גז חרדל, שהוא בעל אופי חומצי, אטמו את פתחי דלתות הבתים בבדים שהיו ספוגים בתמיסת חומר בעל אופי בסיסי.
המטרה הייתה לייצר תגובה בין הגז החומצי לחומר הבסיסי ובכך לנטרל את הגז ולמנוע פגיעה באנשים.

איך יודעים אם חומר הוא בסיסי או חומצי? איך מודדים את מידת החומציות או את מידת הבסיסיות של תמיסה כלשהי? איך מודדים את ההתנהגות הכימית של החומר כחומצה או כבסיס בתגובה?

נעסוק בנושאים אלו ועוד, בשיעורים הקרובים בפרק חומצות ובסיסים.